Als zadelpasser worden we nog wel eens verantwoordelijk gehouden voor zaken waar wij nauwelijks invloed op hebben. Hoe eerlijk is dit eigenlijk en, waarschijnlijk nog belangrijker, hoe kunnen we dit voorkomen? Ik merk zelf dat ik me vaak verantwoordelijk voel, terwijl ik heel goed weet dat dat niet terecht is. Dat heeft vooral te maken met het goed willen doen voor de klant en voornamelijk voor het paard.
Alles is onderhevig aan verandering
Laten we beginnen met het feit dat alles verandert. De (wol)vulling in een zadel verandert door gebruik en kan zelfs door het weghangen op een minder geschikte zadelsteun binnen korte tijd de pasvorm van het zadel beïnvloeden. Iedereen komt weleens diepe sporen in de kussens tegen die zadelsteunen veroorzaken.
Iets waar ik zelf de eerste keer van in shock was, is dat zelfs de boom door gebruik kan veranderen. Vaker dan eens heb ik gemerkt dat boombreedtes door de druk tijdens gebruik na enkele weken enkele centimeters breder werden. Over het aanpassen van boombreedtes door de zadelpasser vertel ik in een volgende blog, ‘Zinloos geweld’, graag meer.
Veranderingen bij het paard
Naast de variabelen in het zadel zelf zijn er tal van andere factoren die de pasvorm van het zadel beïnvloeden. Vrijwel al deze zaken hebben te maken met veranderingen bij het paard en hangen samen met het management waar de eigenaar verantwoordelijk voor is.
Verandering is zelfs waar de meeste ruiters voor trainen. Helaas komen negatieve veranderingen, naast de gewenste positieve, even vaak voor. Vaak wordt dan een oorzaak buiten het management gezocht, terwijl de verantwoordelijkheid daar ligt.
Onze rol als zadelpasser
Dat wij als zadelpassers een oplossing kunnen bieden voor een minder geworden pasvorm betekent niet dat wij verantwoordelijk zijn voor toekomstige ontwikkelingen. Hoewel het prettig is om belangrijk gevonden te worden, is dit op dit vlak iets om voor op te letten.
Maak daarom altijd duidelijk aan de klant wat er veranderd is bij het paard. Je metingen zijn daarbij essentieel. Bespreek wat je ziet en vraag voldoende door bij de klant over dit onderwerp. Zo is het duidelijk dat de oorzaak en verantwoordelijkheid niet bij jou als zadelpasser ligt. Het vastleggen van deze bevindingen en laten ondertekenen door de klant kan hierbij helpen.
Zelfs als de klant veel geld heeft betaald voor een passend zadel, zonder goed en stabiel management van hun zijde zul je deze klanten zeker vaker zien dan jou (of hen) lief is.
Deel deze blog gerust, want op die manier werken we samen aan een beter begrip van de rol van de zadelpasser en komen alle neuzen dezelfde kant op.




