06-16 10 16 80 info@saddle-coach.nl

Concullega’s, concurrenten en collega’s: waar ligt de grens

saddle-coach Jolanda van der Leeden saddlecoach intercollegiaal consult

Geschreven door Nienke

11-08-2025

Herkenbaar? 
Je telefoon gaat. Een klant van een half jaar geleden aan de lijn: “Kun je nog eens komen kijken? Er is een zadelpasser geweest, en die zei dat het zadel helemaal niet past. Dat het eigenlijk nooit goed heeft gelegen…”

Je herinnert je het bezoek nog goed. Destijds lag het zadel prima voor de situatie van toen. Je hebt zelfs nog een whatsapp van je klant gehad waarin staat dat het zadel perfect lag en het paard zo fijn liep! Samen maakten jullie een plan om de pasvorm van het zadel in de gaten te houden.

Maar in die zes maanden kan er van alles gebeurd zijn. Misschien is de training veranderd, heeft het paard stilgestaan door een blessure, is de bespiering veranderd. Hoe dan ook, jouw naam krijgt nu een dikke min in het verhaal, zonder dat iemand vraagt wát er in de tussentijd veranderd is.

Waarom afkraken schadelijk is

In onze branche gebeurt het vaker dan wenselijk: een collega komt langs, ziet dingen anders en haalt het werk van een ander zonder pardon onderuit. Soms raden ze het indienen van een klacht aan of schrijven ze een rapport – kosteloos. Misschien lijkt het een snelle manier om klanten te winnen, maar het werkt averechts.
Klanten die zien dat professionals elkaar zwartmaken, raken vooral onzeker. Het ondermijnt het vertrouwen, niet alleen in de vorige zadelpasser, maar in het hele vak.

Samenwerken? Waar gaat het mis

Zadelpassen is geen exacte wetenschap. Natuurlijk zijn er harde meetpunten, maar er blijft altijd een deel dat afhangt van zien, voelen en ervaring. En dát betekent automatisch dat er meerdere goede oplossingen mogelijk zijn.

Toch werken veel zadelpassers vooral vanuit hun eigen referentiekader. Want: wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Jouw vertrouwde boom, singel of kussen voelt snel “goed”, een andere aanpak snel “fout”.
Daarnaast vergeten we dat paarden snel kunnen veranderen:

  • Een nieuwe of andere manier van trainen
  • Herstel van een blessure
  • Verhuizing naar een andere stal
  • Seizoenswisselingen en verandering in training (meer wedstrijden, vakantie, buitenritten)

Daar komt bij dat klanten soms – bewust of onbewust – niet het hele verhaal vertellen. Misschien gaven ze eerder aan dat er een strak budget was, of dat koste wat kost het oude zadel behouden moest blijven. Misschien is toen al uitgelegd dat dit een compromis was met mogelijke risico’s. Maar bij de volgende zadelpasser wordt dat detail vaak “vergeten”, waardoor het lijkt alsof de vorige professional steken heeft laten vallen.

Concullega’s: rivalen of partners?

De term concullega klinkt bijna gezellig: collega’s die tegelijk elkaars concurrent zijn. Maar in de praktijk betekent het soms dat we elkaar zakelijk een mes tussen de ribben steken.

Dat roept de vraag op: ben je er nu voor het welzijn van het paard, of voor je eigen gewin — over de rug van klant én paard? In een vakgebied waar samenwerking juist zoveel kan opleveren, is het zonde dat we zo vaak in de concurrentiestand schieten.

Zo zou het ook kunnen
  1. Geef je eigen visie zonder af te kraken.
    Zeg bijvoorbeeld: “Mijn aanpak zou iets anders zijn, en wel om deze reden…”
  2. Benoem wat wél goed is aan het huidige werk voordat je verbeterpunten geeft.
  3. Onderbouw kritiek professioneel en laat waardeoordelen achterwege.
  4. Ga uit van het moment. Zeg: “Mijn collega heeft destijds gewerkt met de situatie en informatie van dát moment.”
Zadelpassen is een doorlopend proces

Zadelpassen is een continu proces. Soms ziet een zadelpasser al dat een zadel over een tijdje minder goed zal liggen, maar wordt er – om praktische, financiële of trainingsredenen – nog even doorgereden voordat een grote aanpassing of ander zadel nodig is. Dat is geen exacte voorspelling: paarden veranderen soms anders dan verwacht. En zelfs als dit wél is besproken, komt die boodschap niet altijd aan bij de klant. Of de zadelpasser laat het onbenoemd om geen onrust te veroorzaken.

Komt er dan een collega “inbreken” in dat proces zonder de context te kennen, dan is het gemakkelijk om te oordelen. Beter is het om de vorige zadelpasser te raadplegen en te vragen naar gemaakte keuzes én elkaar de tijd te gunnen en te accepteren dat goed zadelpassen een proces is dat afhankelijk is van een hoop factoren.

“Laat je ego thuis, zet je kennis in, en werk voor het paard in plaats van tegen elkaar.”

Misschien bent u ook geïnteresseerd in…

Equiscan, what about it?

Equiscan, what about it?

Als zadelpassers zijn we altijd op zoek naar manieren om te bepalen of een zadel het paard optimaal past. Het opmeten...

Zinloos geweld

Zinloos geweld

 Als zadelpasser ben ik pas echt blij als ik mens en paard comfortabel kan laten bewegen in en onder het zadel. Na 12...

Telefoon

06 - 16 10 16 80
Logo Saddle-coach wit schaduw

Pin It on Pinterest