Als zadelpasser worden we nog wel eens verantwoordelijk gehouden voor zaken waar wij (vrijwel) geen invloed op hebben. Hoe eerlijk is dit eigenlijk en, waarschijnlijk nog belangrijker, hoe voorkomen we dat?
(Ik merk zelf dat ik me ook vaak verantwoordelijk voel, terwijl ik heel goed weet dat dat niet terecht is. Dat heeft vooral te maken met het goed willen doen voor de klant en voornamelijk het paard…)
Laten we beginnen met het feit dat alles aan verandering onderhevig is.
De (wol)vulling in een zadel verandert door gebruik en kan zelfs door het weghangen op een minder geschikte zadelsteun binnen ‘no time’ de pasvorm van het zadel verpesten. Een ieder van ons komt weleens de diepe sporen in de kussens tegen die deze zadelsteunen veroorzaken…
En, iets waar ik zelf zeker de eerste keer van in shock was, zelfs de boom kan door gebruik van pasvorm veranderen. Vaker dan eens ben ik geconfronteerd met boombreedtes die, door de druk die er tijdens het gebruik op uitgeoefend wordt, na een aantal weken enkele centimeters breder waren.
Hierbij hoort aanvullende informatie betreffende het aanpassen van boombreedtes door de zadelpasser, maar daarover vertellen we je in een volgend blog ‘Zinloos geweld’ graag meer!
Toch zijn er, buiten bovengenoemde variabelen in het zadel, legio andere zaken die maken dat de pasvorm van het zadel t.o.v. het paard verandert.
Vrijwel al deze zaken hebben te maken met veranderingen bij het paard en hangen samen met het management waar de eigenaar verantwoordelijk voor is. Verandering is zelfs datgene waar de meeste ruiters voor aan het trainen zijn.
De negatieve veranderingen komen (naast de beoogde en gewenste positieve) helaas evenredig vaak voor en daarvoor wordt gretig een oorzaak buiten het management gezocht.
In tegenstelling tot de positieve overigens…..
Dat wij als zadelpassers de oplossing kunnen bieden voor de minder geworden pasvorm van het zadel mag niet betekenen dat wij ook verantwoordelijk gehouden worden voor toekomstige ontwikkelingen.
En hoewel we graag belangrijk gevonden worden (of ben ik daarin de enige? ‘Vertel me maar hoe blij je met me bent’ denk ik dan gerust) is dat op dit vlak iets om voor uit te kijken.
Maak de klant ten alle tijden duidelijk wat er veranderd is bij het paard, je metingen zijn daarbij van groot belang. Bespreek wat je ziet en vraag voldoende door bij de klant betreffende dat onderwerp. Ook zodat het de klant duidelijk is wat je bevindingen zijn en dat de oorzaak noch de verantwoordelijkheid hiervan bij jou als zadelpasser ligt. Bij voorkeur leg je deze bevindingen vast en laat je dit door de klant ondertekenen.
Ook al heeft de klant (veel) geld betaald voor een passend zadel, zonder goed en stabiel management van hun zijde zie je deze klanten zeker vaker dan jou (of hen) lief is.
Deel deze blog gerust, want op die manier komen we des te eerder met alle neuzen dezelfde kant op!